Pakina julkaistu Salon Seudun Sanomissa 15.1.2017
Riemuiten kuljen kuin kuningas mä oisin, maantiellä herra oon.
Kun Reino Helismaa kirjoitti 1950-luvun lopulla suomenkieliset sanat amerikkalaiseen kantrikappaleeseen, hän kuvasi huolettoman reissumiehen elämäntapaa ottamatta kantaa laulun päähenkilön ja liikenneverkkoyhtiön väliseen asiakassuhteeseen.
Kohta kulkija ei ole maantien herra, eikä teiden kuningas ole se, joka kuluttaa, vaan se, joka laskuttaa.
Naurava kulkuri levytettiin ensimmäisen kerran samaan aikaan, kun työttömät tekivät lapio kädessä moottoritietä Helsingistä Turkuun. Se oli silloinen työvoimapoliittinen keino synnyttää markkinoille pöhinää.
Nyt on toisin. 2010-luvun kulukurin keskellä kuningasajatus on siirtää tiet, rautatiet ja vesiväylät valtion omistamalle liikenneverkkoyhtiölle. Se myisi verovaroilla rakennettujen teiden käyttöoikeudet operaattoreiksi kutsutuille yrityksille, jotka puolestaan myisivät ajolupia autoilijoille. Samalla voisi myydä muutakin.
Ajatus edustaa modernia markkinataloutta, jossa luodaan lisäarvoa kasvattamalla alihankintaketjuja. Lopulta kaiken inhimillisen toiminnan päähankkijoina häärää muutama suuri yritys, joiden ansaintamahdollisuudet valtio turvaa.
Vakuutusyhtiöissä liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmia seurataan kuulemma mielenkiinnolla. Se ei ole ihme. Kuinka somaa olisikaan ajaa Salosta Turkuun finanssitavaratalolta vuokratulla sähköautolla finanssintavaratalon moottoritietä pitkin finanssitavaratalon sairaalaan.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on arvellut, että myös autokaupat ja teleoperaattorit voisivat olla kiinnostuneita ostamaan teiden käyttöoikeuksia. Mikseivät muutkin kaupat? Vanhan Tukon voisi herättää henkiin pelkästään sen takia, että valtio saisi myytyä T-risteykset.
Ei tarvitse olla varsinainen visionääri pystyäkseen kuvittelemaan todennäköisen tulevaisuuden:
Moottoritien varressa valotaulu kertoo, että kulkija siirtyy yhden seudullisen osuuskaupan laskutusalueelta toisen osuuskaupan palvelupaketin piiriin. Jäsenomistajan edut säilyvät rajan takanakin. Opaste neuvoo myös tankkaamaan auton ja kuljettajan seuraavalla huoltoasemalla, jonka seinässä ovat liikenneministerin nimikirjaimet ja C.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti