Salon Teatterin Tekstarimusikaalissa on käytetty Salon
Seudun Sanomien mielipidesivun tekstaripalstan viestejä. Koska itse yritän pakinoitsijana
käännellä uutisia uusiin asentoihin, oli kiinnostavaa nähdä, miten sanomalehden
sisällöksi seulotut tekstarit toimivat näytelmässä.
Ohjaaja Arto Lindholm käytti vuonna 2010 samantapaista aineistoa opinnäytetyössään. Se oli kuntaliitosaiheinen näytelmä, jota varten ohjaaja keräsi salolaisten mielipiteitä ja hyödynsi myös keskustelupalstoja.
Tekstarimusikaali ei ole kokoelma valituskuoron laulamia tekstiviestejä. Näytelmän maailma on tekstarien maailma: siellä provosoidaan ja provosoidutaan, kiukutellaan ja raivotaan, pilkataan ja nauretaan, ollaan fiksuja ja tyhmiä.
Ohjaaja Arto Lindholm käytti vuonna 2010 samantapaista aineistoa opinnäytetyössään. Se oli kuntaliitosaiheinen näytelmä, jota varten ohjaaja keräsi salolaisten mielipiteitä ja hyödynsi myös keskustelupalstoja.
Tekstarimusikaali ei ole kokoelma valituskuoron laulamia tekstiviestejä. Näytelmän maailma on tekstarien maailma: siellä provosoidaan ja provosoidutaan, kiukutellaan ja raivotaan, pilkataan ja nauretaan, ollaan fiksuja ja tyhmiä.
Tekstarit ovat käsite, jolla saattaa olla näytelmän
nimessä kaupallista arvoa. Nimi voisi olla jokin muukin. Näytelmästä voi toki
etsiä yhtäläisyyksiä todellisiin henkilöihin, mutta sen ei kannata antaa
kaventaa katselukulmaa.
Näytelmä tapahtuu Valtakunnassa, muinaisbabylonialaisena väärän
kuninkaan päivänä. Narri houkuttelee satunnaisen tuttavansa kuninkaaksi, kun
oikea valtias on estynyt. Ehkä oikeaa kuningasta ei olekaan.
Väärää kuningasta joka tapauksessa kuunnellaan, sillä narri
pukee hänelle vallan symbolit. Muuta ei tarvita kuin viitta ja kruunu. Kukaan
ei kysy kykyjen perään, sillä jos herra antaa viran, antaa hän järjenkin.
Kuningas ei pärjää ilman kolmea konsulttia. Hän käy
kysymässä neuvoa myös ennustajilta, jotka ovat kuin Shakespearen Macbethin
noidat.
Vallankäytöstä annetaan tyly kuva. Valtakunnassa
karsitaan palveluja kovalla kädellä ja kansaa kyykytetään. Kuningas ja
konsultit ovat kyynisiä ja piittaamattomia ja valtakunnan asukkaat voimattomia
häkkieläimiä. Liuku totalitarismiin alkaa kuin huomaamatta.
Koirat sentään saavat juosta välillä vapaana, ja koska
tekstareissa haukutaan paljon, on luonnollista, että koirat puhkeavat puhumaan.
Tekstarit ovat lyhyitä, perusteluja ei kaivata, eikä
tosiasioidenkaan tarvitse aina olla kohdallaan. Valtapuheessa taas pitkillä
perusteluilla saadaan läpi mitä vain.
Kansalaisia kuullaan valikoidusti. Kun konsultit alkavat
ratkoa heidän esille tuomiaan epäkohtia, syntyy todella pahaa jälkeä. Silloin
leikataan muutakin kuin palveluja.
Tekstarimusikaalissa on puutteensa. Vaikka esimerkiksi
viittaus Aleksi Mäkelän Äkkiä Anttolassa –sketsisarjan Karavaanari-lauluun on
kiva, mopoauto- ja tuulipukuviisut jäivät minusta näytelmän kokonaisuuden
kannalta irrallisiksi. Laulusta ei aina saa selvää pinnistelemättä, ja
muutamien näyttelijöiden artikuloinnissa olisi parantamisen varaa.
Puutteet painavat vaa´assa kuitenkin paljon vähemmän kuin
se, että Salon Teatterin ryhmä on tehnyt omana
tuotantona yhteiskunnallisen näytelmän, groteskin kuvauksen Salosta ja
Suomesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti